În perioada 16–31 august 2021, am participat în calitate de parteneri în proiectele „Youth’s Perspective on Employment – Perspectiva tinerilor asupra ocupării forței de muncă” și „On the way to school – În drum spre școală”, proiecte finanțate prin programul Erasmus+, Acțiunea-cheie: Proiecte de mobilitate pentru tineri, tema fiind angajabilitatea în rândul tinerilor, respectiv educația.
Mulțumim organizației „Ankara Eğitim Gönüllüleri Derneği – Voluntarii educației din Ankara”, Turcia, care a facilitat aceste parteneriate.
Tinerii selectați ca participanți în aceste proiecte au fost voluntarii cei mai implicați în acțiunile de elaborare a chestionarelor, aplicarea și interpretarea acestora din cadrul Activității Advocacy pentru grupurile vulnerabile al tinerilor și al femeilor, activitate a proiectului „De la elev la angajat: advocacy și servicii de instruire pentru tineri și femei aflate în situații de risc în județul Dolj”, derulat de Fundația Adina Stiftelsen, cu sprijinul financiar Active Citizens Fund România, program finanțat de Islanda, Liechtenstein și Norvegia prin Granturile SEE 2014–2021.
Minodora, Georgiana, Mihaela, Adriana, Marian și Adrian s-au arătat dornici de noi experiențe, în ciuda restricțiilor și nesiguranței sanitare cauzate de pandemia de COVID-19, iar în cadrul întâlnirilor pregătitoare și-au exprimat așteptările, dar și temerile pe care le resimțeau și au pregătit informațiile pe care doreau să le împărtășească cu ceilalți participanți din Turcia, Lituania, Letonia, Macedonia de Nord, Polonia, Grecia și Bulgaria.
Pe 15 august, curajoșii noștri tineri au pornit în aventura verii. Drumul până în Çankırı, orașul în care s-a desfășurat primul proiect, a fost lung și obositor, dar energia și entuziasmul de a cunoaște oameni noi și de a experimenta o cultură diferită i-au ajutat să treacă mai ușor peste numeroasele ore petrecute în autocar.
Șocul cultural a fost destul de mare, dar tinerii noștri au reușit să se adapteze rapid, fiind ajutați și îndrumați de coordonatorii proiectului. Activitățile non formale desfășurate în fiecare zi au avut ca scop principal comunicarea și participarea activă, creând astfel cadrul perfect pentru experiențe de învățare interculturală și dezvoltare personală. Jocurile de rol ce au avut ca subiect angajabilitatea în rândul tinerilor au adus în prim plan problemele cu care se confruntă tinerii atunci când doresc să obțină un loc de muncă. Problemele comune identificate: lipsa internshipurilor, numărul scăzut de locuri de muncă, neconcordanța materiilor învățate în timpul anilor de studiu cu nevoile adevărate din câmpul muncii.
Participanții români, fiind direct implicați în cartografierea și realizarea cercetării privind problematica excluziunii sociale și a șomajului în rândul grupurilor vulnerabile al tinerilor și femeilor din comunitățile în care își desfășoară activitatea fundația, au realizat o prezentare detaliată pe care au susținut-o în fața tuturor participanților.
Cel de-al doilea proiect, desfășurat între 23 și 30 august, a avut ca temă principală educația, atenția fiind concentrată asupra abandonului școlar la vârste mici și asupra libertății de a studia, atât în țară, cât și la nivel internațional. Echipa noastră a prezentat proiectele desfășurate de către fundație, subliniind importanța unei abordări holistice și a sprijinului educațional integrat în vederea susținerii copiilor și tinerilor pe întreg parcursul lor educațional, încă de la vârsta preșcolară și până la finalizarea studiilor și apoi integrarea pe piața muncii. La finalul atelierelor, participanții au identificat ca principale metode prin care se poate preveni abandonul școlar: promovarea beneficiilor educației/ de ce este important să fii educat, susținerea tinerilor prin intermediul cadrelor didactice și al voluntarilor, implicarea statului prin diverse programe/ateliere/centre de tineret, prin intermediul cărora tinerii să fie motivați să își continue studiile. Am fost plăcut surprinși să observăm că fundația noastră a identificat deja toate aceste soluții și lucrează asupra lor.
Serile interculturale au fost un prilej de a le face cunoștință participanților și coordonatorilor cu minunata cultură românească.
O altă componentă importantă în cele două proiecte a reprezentat-o vizitarea obiectivelor culturale și turistice din proximitate. Din fericire, pe lista acestor obiective s-a aflat și Cappadocia, regiune ce poate fi asemuită cu un muzeu în aer liber, în care înveți despre istorie, religie, roci spectaculoase, vulcani, peșteri și despre orașe subterane.
Cum descriu participanții noștri această experiență?
Mihaela: Experiența mea în Turcia a fost una unică. A fost prima oară pentru mine când am ieșit din țară și totodată prima oară când am participat într-un proiect Erasmus+. Mă bucur enorm că am reușit să cunosc atâția oameni noi și interesanți și să aflu mai multe despre culturile lor. Sunt foarte recunoscătoare Fundației Adina Stiftelsen și coordonatorilor proiectelor Erasmus+ din Çankırı, respectiv Kahramanmaraș: Yasir, Enes, Furkan, Ali și Yalcin.
Georgiana: Experiența în Turcia în câteva cuvinte… e greu să exprimi în „câteva cuvinte” două săptămâni care au trecut extrem de repede. Am avut norocul de a participa la două proiecte Erasmus+ deosebite, care mi-au dat ocazia să cunosc oameni noi și frumoși din alte șapte țări (Turcia, Lituania, Letonia, Macedonia de Nord, Polonia, Grecia și Bulgaria), care la rândul lor au venit echipați și pregătiți să coloreze proiectele în propriile lor culturi, deci pot spune că m-am întors cu o experiență colorată divers și multe amintiri frumoase, printre care minunatele seri culturale, alături de dansuri și mâncare bună, expresiile multinaționale, discuțiile despre părțile frumoase și cele mai puțin frumoase ale țărilor noastre. Per total, a fost o perioadă care nu se uită prea ușor și pe care mi-aș dori oricând să o pot retrăi.
Minodora: Cum au fost cele două săptămâni în Turcia cu proiectele Erasmus+? MINUNATE! Am întâlnit mulți participanți deosebiți din 7 țări complet diferite, cu care am avut foarte multe lucruri de discutat. Mă bucur tare mult că am revăzut prietenii turci de care îmi era dor și sper că o să ne întâlnim din nou cât de curând. Participând în proiecte Erasmus+, am avut oportunitatea să descopăr alte culturi, să vizitez diverse locuri minunate din Turcia, unde am întâlnit oameni plini de căldură și iubire. A fost o experiență de neuitat, pe care aș repeta-o oricând.
Adriana: Turcia este o experiență unică, fiindcă ajungi să comunici cu oameni diverși, fiecare folosind propria limbă și totuși reușind să ne înțelegem într-un fel sau altul. Este o cultură plină de ospitalitate, unde oriunde ai merge este posibil să primești o ceașcă de ceai fierbinte sau dulciuri, totul însoțit de multe zâmbete. Oportunitatea de a participa la două proiecte Erasmus+ în Turcia a fost o adevărată bucurie. În cadrul acestor proiecte, am avut șansa de a cunoaște oameni diferiți din mai multe țări – Macedonia de Nord, Grecia, Lituania, Letonia, Polonia, Bulgaria și Turcia – și de a ne face o mulțime de noi prieteni. Prin fiecare activitate desfășurată în cadrul proiectului am putut să-i cunoaștem mai bine pe ceilalți participanți sau chiar să descoperim lucruri noi despre noi înșine. În final, a fost o experiență de neuitat, cu multă aventură, distracție și experiențe noi.
Marian: Pentru mine, cele două proiecte Erasmus+ au reprezentat o experiență de neuitat. Interacțiunea cu ceilalți participanți din alte țări mi-a deschis ochii către culturile diferite din jurul nostru și sper ca pe viitor să pot lua parte din nou la astfel de proiecte.
Adrian: Pentru mine, experiența Erasmus+ a însemnat desprinderea de obișnuit. De-a lungul acestor două săptămâni, am fost pus în situații total noi pentru mine, pe care a trebuit să învăț cum să le manageriez „din mers”. Exact cum i-am spus și lui Yasir, unul dintre facilitatorii celor două proiecte, această experiență mi-a deschis ochii și mi-a arătat cât de diferiți, dar în același timp cât de asemănători suntem, indiferent de rădăcinile noastre. Cu siguranță, acesta este doar începutul pentru mine când vine vorba despre proiectele Erasmus+. Abia aștept să îl experimentez pe următorul.
Șocul cultural a fost destul de mare, dar tinerii noștri au reușit să se adapteze rapid, fiind ajutați și îndrumați de coordonatorii proiectului. Activitățile non formale desfășurate în fiecare zi au avut ca scop principal comunicarea și participarea activă, creând astfel cadrul perfect pentru experiențe de învățare interculturală și dezvoltare personală. Jocurile de rol ce au avut ca subiect angajabilitatea în rândul tinerilor au adus în prim plan problemele cu care se confruntă tinerii atunci când doresc să obțină un loc de muncă. Problemele comune identificate: lipsa internshipurilor, numărul scăzut de locuri de muncă, neconcordanța materiilor învățate în timpul anilor de studiu cu nevoile adevărate din câmpul muncii.
Participanții români, fiind direct implicați în cartografierea și realizarea cercetării privind problematica excluziunii sociale și a șomajului în rândul grupurilor vulnerabile al tinerilor și femeilor din comunitățile în care își desfășoară activitatea fundația, au realizat o prezentare detaliată pe care au susținut-o în fața tuturor participanților.
Cel de-al doilea proiect, desfășurat între 23 și 30 august, a avut ca temă principală educația, atenția fiind concentrată asupra abandonului școlar la vârste mici și asupra libertății de a studia, atât în țară, cât și la nivel internațional. Echipa noastră a prezentat proiectele desfășurate de către fundație, subliniind importanța unei abordări holistice și a sprijinului educațional integrat în vederea susținerii copiilor și tinerilor pe întreg parcursul lor educațional, încă de la vârsta preșcolară și până la finalizarea studiilor și apoi integrarea pe piața muncii. La finalul atelierelor, participanții au identificat ca principale metode prin care se poate preveni abandonul școlar: promovarea beneficiilor educației/ de ce este important să fii educat, susținerea tinerilor prin intermediul cadrelor didactice și al voluntarilor, implicarea statului prin diverse programe/ateliere/centre de tineret, prin intermediul cărora tinerii să fie motivați să își continue studiile. Am fost plăcut surprinși să observăm că fundația noastră a identificat deja toate aceste soluții și lucrează asupra lor.
Serile interculturale au fost un prilej de a le face cunoștință participanților și coordonatorilor cu minunata cultură românească.
O altă componentă importantă în cele două proiecte a reprezentat-o vizitarea obiectivelor culturale și turistice din proximitate. Din fericire, pe lista acestor obiective s-a aflat și Cappadocia, regiune ce poate fi asemuită cu un muzeu în aer liber, în care înveți despre istorie, religie, roci spectaculoase, vulcani, peșteri și despre orașe subterane.
Cum descriu participanții noștri această experiență?
Mihaela: Experiența mea în Turcia a fost una unică. A fost prima oară pentru mine când am ieșit din țară și totodată prima oară când am participat într-un proiect Erasmus+. Mă bucur enorm că am reușit să cunosc atâția oameni noi și interesanți și să aflu mai multe despre culturile lor. Sunt foarte recunoscătoare Fundației Adina Stiftelsen și coordonatorilor proiectelor Erasmus+ din Çankırı, respectiv Kahramanmaraș: Yasir, Enes, Furkan, Ali și Yalcin.
Georgiana: Experiența în Turcia în câteva cuvinte… e greu să exprimi în „câteva cuvinte” două săptămâni care au trecut extrem de repede. Am avut norocul de a participa la două proiecte Erasmus+ deosebite, care mi-au dat ocazia să cunosc oameni noi și frumoși din alte șapte țări (Turcia, Lituania, Letonia, Macedonia de Nord, Polonia, Grecia și Bulgaria), care la rândul lor au venit echipați și pregătiți să coloreze proiectele în propriile lor culturi, deci pot spune că m-am întors cu o experiență colorată divers și multe amintiri frumoase, printre care minunatele seri culturale, alături de dansuri și mâncare bună, expresiile multinaționale, discuțiile despre părțile frumoase și cele mai puțin frumoase ale țărilor noastre. Per total, a fost o perioadă care nu se uită prea ușor și pe care mi-aș dori oricând să o pot retrăi.
Minodora: Cum au fost cele două săptămâni în Turcia cu proiectele Erasmus+? MINUNATE! Am întâlnit mulți participanți deosebiți din 7 țări complet diferite, cu care am avut foarte multe lucruri de discutat. Mă bucur tare mult că am revăzut prietenii turci de care îmi era dor și sper că o să ne întâlnim din nou cât de curând. Participând în proiecte Erasmus+, am avut oportunitatea să descopăr alte culturi, să vizitez diverse locuri minunate din Turcia, unde am întâlnit oameni plini de căldură și iubire. A fost o experiență de neuitat, pe care aș repeta-o oricând.
Adriana: Turcia este o experiență unică, fiindcă ajungi să comunici cu oameni diverși, fiecare folosind propria limbă și totuși reușind să ne înțelegem într-un fel sau altul. Este o cultură plină de ospitalitate, unde oriunde ai merge este posibil să primești o ceașcă de ceai fierbinte sau dulciuri, totul însoțit de multe zâmbete. Oportunitatea de a participa la două proiecte Erasmus+ în Turcia a fost o adevărată bucurie. În cadrul acestor proiecte, am avut șansa de a cunoaște oameni diferiți din mai multe țări – Macedonia de Nord, Grecia, Lituania, Letonia, Polonia, Bulgaria și Turcia – și de a ne face o mulțime de noi prieteni. Prin fiecare activitate desfășurată în cadrul proiectului am putut să-i cunoaștem mai bine pe ceilalți participanți sau chiar să descoperim lucruri noi despre noi înșine. În final, a fost o experiență de neuitat, cu multă aventură, distracție și experiențe noi.
Marian: Pentru mine, cele două proiecte Erasmus+ au reprezentat o experiență de neuitat. Interacțiunea cu ceilalți participanți din alte țări mi-a deschis ochii către culturile diferite din jurul nostru și sper ca pe viitor să pot lua parte din nou la astfel de proiecte.
Adrian: Pentru mine, experiența Erasmus+ a însemnat desprinderea de obișnuit. De-a lungul acestor două săptămâni, am fost pus în situații total noi pentru mine, pe care a trebuit să învăț cum să le manageriez „din mers”. Exact cum i-am spus și lui Yasir, unul dintre facilitatorii celor două proiecte, această experiență mi-a deschis ochii și mi-a arătat cât de diferiți, dar în același timp cât de asemănători suntem, indiferent de rădăcinile noastre. Cu siguranță, acesta este doar începutul pentru mine când vine vorba despre proiectele Erasmus+. Abia aștept să îl experimentez pe următorul.