Încă de la o vârstă foarte mică, copiii trebuie implicați în cât mai multe activități educaționale ce îi vor ajuta să își dezvolte abilitățile intelectuale, sociale și emoționale. Educatorii și părinții trebuie să lucreze împreună în această etapă, pentru a asigura creșterea armonioasă a copilului.
Din nefericire, în România, grijile zilnice ale părinților, cel mai adesea legate de lipsurile bănești, îi împiedica pe aceștia să le ofere copiilor toată grija și atenția de care au nevoie. Deși sistemul educațional românesc recunoaște importantă educației timpurii și a implicării părinților, nu există activități în care educatorii să lucreze împreună cu părinții și copiii.
Conceptul Open Kindergarten îi aduce împreună pe părinți, copii și educatori în cadrul unor activități de „joacă” ce urmăresc întărirea relației copil-părinte. Unul din obiectivele propuse în cadrul proiectului „Eu, oltean de la țară, trebuie să fiu educat!” a urmărit preluarea și implementarea acestui concept în România. Vizitele de lucru desfășurate pe perioada proiectului au oferit celor implicați posibilitatea de a-și împărtășii propriile cunoștințe și experiențe dar și de a învăța noi informații necesare pentru adaptarea și aplicarea conceptului Open Kindergarten în grădinițele românești.
O astfel de vizită de lucru a avut loc în perioada 22-29 aprilie 2015. Pe parcursul celor 7 zile, experții norvegieni au lucrat împreună cu 3 educatori români, oferindu-le acestora toate cunoștințele teoretice legate de organizarea și desfășurarea activităților specifice conceptului Open Kindergarten. La finalul cursului, cei 3 educatori români au primit câte un certificat ce dovedește competența acestora de a pune în practica învățămintele dobândite.
Vizita de lucru a avut efecte pozitive asupra tuturor actorilor implicați. Experții norvegieni au înțeles mai bine contextul educațional românesc, obstacolele ce pot apărea în organizarea unor astfel de activități și au oferit informații importante pentru îndepărtarea acestor obstacole și adaptarea conceptului în grădinițele românești. Educatorii români au câștigat noi cunoștințe pe care le vor folosi în aplicarea conceptului Open Kindergarten în grădinițele unde lucrează dar, mai important, au înțeles impactul benefic pe care aceste activități îl au asupra copiilor și părinților implicați.
Vizita de lucru a fost o experiență reușită. Parteneri implicați – Fundația Adina Stiftelsen România, Adina Stiftelsen Norvegia și Stiftelsen Kirkens Bimijon Bergen au elaborat un raport ce cuprinde impresii, observații generale, recomandări și concluzii privind adaptarea și implementarea conceptului Open Kindergarten (Grădinița Deschisă) în România.
Conținutul acestui website nu reprezintă în mod necesar poziția oficială a granturilor SEE 2009-2014. Întreaga răspundere asupra corectitudinii și coerenței informațiilor prezentate revine inițiatorilor website-ului.
Pentru informații oficiale despre granturile SEE și norvegiene, accesați www.eeagrants.org si www.fondong.fdsc.ro.